Kleding influencer aftrekbaar

Kleding influencer aftrekbaar?

Een influencer en vlogger produceert op social media voor eigen rekening unboxing video’s. Het doel is om meer volgers, sponsoren en commissies uit affiliate marketing aan te trekken. Fiscaal is sprake van een onderneming in de vorm van een eenmanszaak. Zijn de kosten van de zelf aangeschafte kleding en accessoires aftrekbaar? Hierover heeft een kennisgroep van de Belastingdienst een standpunt bepaald.

Drie scenario’s
Nadat de influencer de unboxing video’s heeft gemaakt, is het gebruik van de kleding in drie scenario’s te onderscheiden:

  1. verkoop aan derden,
  2. eigen gebruik voor privédoeleinden en
  3. eigen gebruik voor andere ondernemingsdoeleinden.

Vragen

  1. Zijn de uitgaven voor kleding op zakelijke gronden gedaan, dat wil zeggen met het oog op de zakelijke belangen van de onderneming?
  2. Zo ja, is de kostenaftrek voor kleding beperkt?
  3. Zo ja, is de influencer aan te merken als een artiest of presentator, zodat de aftrekbeperking niet van toepassing is?

Respuestas Grupo de Conocimiento Fiscalidad

  1. Ja, de uitgaven voor kleding zijn op zakelijke gronden gedaan. De uitgaven zijn gedaan met het oog op de zakelijke belangen van de onderneming.
  2. Ja, indien de kosten zijn gemaakt ten behoeve van belastingplichtige zelf, is de wettelijke aftrekbeperking van toepassing. Dit is mogelijk het geval in scenario 3. De kleding kan niet worden aangemerkt als werkkleding.
  3. Nee, de influcencer is geen artiest of presentator.

Beschouwing bij antwoord 1
De zakelijke functie van de kleding staat vast. De kleding wordt gebruikt voor het produceren van een unboxing video die hiermee een bijdrage levert aan de ondernemingsactiviteiten en de omzetgroei. 

Beschouwing bij antwoord 2
Kledingkosten (met uitzondering van kosten voor werkkleding) die ten behoeve van een belastingplichtige zelf zijn gemaakt worden door de wet van aftrek uitgesloten. Onder kleding moeten ook schoeisel en accessoires worden begrepen.

Ten aanzien van scenario’s 1 en 2 is er geen sprake van kledingkosten ‘ten behoeve van de belastingplichtige zelf’ ondanks het feit dat de influencer de kleding op video heeft vertoond door de kleding uit te pakken en zelf te dragen. In de voornoemde scenario’s zijn de kledingkosten gemaakt met het doel om kortstondig bij te dragen aan het produceren van de unboxing video’s, wat een (kern)activiteit is van de eenmanszaak. Van zogenaamd gemengd gebruik is geen sprake in deze scenario’s. De kledingkosten worden in scenario’s 1 en 2 dus niet in aftrek beperkt.

Nota: Bij scenario 2 vervult de kleding na het produceren van de unboxing video’s geen functie meer binnen de onderneming en vindt op dat moment een onttrekking van de kleding naar privé plaats tegen de waarde in het economisch verkeer.

Bij scenario 3 is voor wat betreft het uitpakken en het kortstondig op video dragen van de kleding geen sprake van kledingkosten ‘ten behoeve van de belastingplichtige zelf’. Indien de influencer de kleding vervolgens gebruikt voor ondernemingsdoeleinden anders dan het produceren van unboxing video’s is er mogelijk wel sprake van kledingkosten ‘ten behoeve van de belastingplichtige zelf’.

De kleding vormt geen werkkleding omdat deze niet uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt is om in het kader van de onderneming te worden gedragen. Deze kleding is juist bedoeld om voor privédoeleinden te worden gedragen.

Beschouwing bij antwoord 3
Het begrip ‘presentator’ betekent ‘het aankondigen en begeleiden van activiteiten van anderen bij een volgende gebeurtenis en niet om activiteiten die primair zijn gericht op het verkopen van goederen of diensten. De unboxing video’s zijn gericht op de influencer zelf en de producten die op video worden getoond. Van het aankondigen en begeleiden van activiteiten van anderen is daarom geen sprake. De influencer/vlogger kan daarom niet worden aangemerkt als een presentator.

Een artiest is iemand die ingevolge een overeenkomst van korte duur als musicus of anderszins als artiest optreedt. Voor een optreden als artiest het vereist is dat een artistieke prestatie wordt geleverd die bestemd is om hetzij middellijk, hetzij onmiddellijk door het publiek te worden beluisterd en/of te worden bezien.

In de Handleiding Loonheffingen van de Belastingdienst zijn de volgende voorbeelden van artiesten opgenomen: conferenciers, leden van bands en orkesten, komieken, zangers, solomusici, acrobaten, goochelaars, buiksprekers, mimespelers, poppenspelers en acteurs. Ook een acteur die wordt ingehuurd om een rol te spelen in een praktijksimulatie voor een opleiding, is een artiest. Geen artiesten zijn: regisseurs, geluids-, opname- en belichtingstechnici, roadies, managers, kleedsters en visagisten.

Het creëren van unboxing video’s wordt niet aangemerkt als een artistieke prestatie. Het overheersende artistieke element ontbreekt, er zijn geen artistieke kwaliteiten vereist en het uitpakken en vertonen van producten waaronder kleding kan naar maatschappelijke opvattingen en spraakgebruik niet als artistiek worden beschouwd. Het feit dat het uitpakken van de kleding wordt opgenomen en via sociale media aan een publiek wordt getoond, maakt het voorgaande niet anders.

De influencer/vlogger kan dus niet als een presentator of een artiest kan worden aangemerkt zodat de aftrekbeperking van kledingkosten van toepassing is.